Jautājumi un atbildes par biļetes reģistrēšanu

Lai ceļošana ar vilcienu būtu ērta un bez pārpratumiem, atceries reģistrēt savu biļeti!

Elektrovilcienos – pie biļešu reģistratora. Dīzeļvilcienos – pie konduktora.

Biļetes reģistrācija ir obligāta – tikai reģistrēta biļete tiek uzskatīta par derīgu.

Uzzini atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem!

 

Kāpēc biļetes reģistrācija ir tik svarīga?

Biļešu reģistrācija ir būtiska, jo sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek finansēti no valsts budžeta līdzekļiem. Šāda sistēma palīdz pārvadātājiem un pasūtītājiem iegūt reālus datus par pasažieru plūsmu, kas ir būtiski efektīvai maršrutu un reisu plānošanā.

Biļešu reģistrēšana vilcienos ir plaši izplatīta prakse Eiropā, it īpaši valstīs, kur sabiedriskais transports tiek dotēts no valsts vai pašvaldību budžeta.

Kāpēc biļetes reģistrācija ir obligāta?

Saskaņā ar normatīvajiem aktiem sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītājam ir tiesības līgumā pārvadātājam noteikt papildu nosacījumus biļešu derīgumam un izmantošanai, kas papildina Ministru kabineta noteikumos noteikto.

Šāda kārtība ir ietverta arī līgumā starp Autotransporta direkciju un Vivi, kurā noteikts, ka biļete tiek uzskatīta par derīgu tikai tad, ja tā ir reģistrēta.

Kad un kā jāreģistrē biļete, iekāpjot vilcienā?

Visiem pasažieriem, iekāpjot vilcienā, biļete jāreģistrē nekavējoties:

  • elektrovilcienos – pie biļešu reģistratora. Ja tehnisku iemeslu dēļ reģistrācija nav iespējama, pasažieris drīkst turpināt braucienu, taču biļete pēc iespējas drīzāk jāreģistrē pie konduktora.
  • dīzeļvilcienos – pie konduktora.

Kā rīkoties dīzeļvilcienā, lai reģistrētu biļeti?

Dīzeļvilcienā biļete jāreģistrē pie konduktora.
Pasažieri drīkst apsēsties pēc iekāpšanas. Pārvietošanās starp vagoniem nav nepieciešama, pasažieriem nav jāmeklē konduktors citos vagonos, taču tiklīdz ieraugāt konduktoru, lūdzam pašiem pieiet pie viņa un reģistrēt biļeti pēc iespējas drīzāk.

Vai reģistrēšanas kārtībā ir kaut kas mainījies?

Šis nosacījums nav jauns – tas ir spēkā visu laiku.

Kad NAV jāreģistrē biļete?

Biļete NAV jāreģistrē, ja tā ir iegādāta pie konduktora.

Kas notiek, ja biļete nav reģistrēta?

Ja biļete nav reģistrēta, tā tiek uzskatīta par braucienam nederīgu, un pasažierim var tikt piemērots līgumsods. Sodu piemēro biļešu kontrolieris, kuram būs redzama atpazīstama zīme uz formas tērpa.

Kas var piemērot sodu, ja biļete nav reģistrēta?

Tikai biļešu kontrolieris var piemērot sodu. Viņu iespējams atpazīt pēc speciālas zīmes uz formas tērpa.

Kad elektrovilcienos tika ieviesti biļešu reģistratori?

Biļešu reģistratori elektrovilcienos tika ieviesti pirms gada. Lai pasažieri pakāpeniski pierastu pie jaunās sistēmas, sākotnēji galvenais uzsvars tika likts uz informēšanu un skaidrošanu – konduktori konsultēja pasažierus un atgādināja par reģistrēšanas nepieciešamību un kārtību. 

Vai konduktors var piemērot sodu?

Nē. Konduktors sodu piemērot nedrīkst. Viņš palīdz ar biļešu iegādi, sniedz informāciju, veic biļešu reģistrāciju un rūpējas par pasažieru drošību, taču līgumsodu piemērošanu veic biļešu kontrole, kuram būs atpazīšanas zīme uz formas tērpa.

Kādi ir konduktoru pienākumi vilcienā?

Konduktori:

  • pārdod biļetes, ja pasažieris nav paspējis tās iegādāties pirms brauciena,
  • pārbauda, vai biļetes ir reģistrētas,
  • sniedz informāciju par braucienu,
  • palīdz ārkārtas situācijās,
  • rūpējas par kārtību un drošību vilcienā.

Ko darīt pasažieriem ar ierobežotām pārvietošanās spējām vai pasažieriem ar bērnu ratiņiem?

Šiem pasažieriem nav pienākuma patstāvīgi meklēt konduktoru, lai iegādātos vai reģistrētu biļeti. Konduktors pienāks pats iespējami īsā laikā pēc iekāpšanas vilcienā.